הצהרת אבהות בבית הדין – גדרים וכללים – הרב יצחק אושינסקי – אב"ד ירושלים

המאמר עוסק בגדר ההלכתי של הצהרת אבהות בבית הדין הרבני, כחלק מהליך רישום נישואין או להסדרת מעמד הילד והתחייבויות האב.

עיקרי ההיבטים ההלכתיים שהמאמר עוסק בהם:

  1. מקור הדין – מבוסס על דברי רבי יהודה מהפסוק "יכיר" (דברים כ"א), ממנו לומדים שנאמן אדם לומר "זה בני בכור", ואף לפסול את בנו (למשל: ממזר, בן גרושה). 
  2. הכרה כעדות – דיון עמוק בשאלה אם נאמנות האב נחשבת כעדות ממש או כגזירת הכתוב מיוחדת. לכך השלכות רבות: האם נדרשת אמירתו בפני בית דין, האם נחשב נוגע בדבר, האם ניתן לחזור בו ועוד. 
  3. תחולת הדין גם על בת – למרות שהפסוק עוסק בבכור זכר, הובאו מקורות לכך שההכרה תופסת גם על בת. 
  4. פסילת ילד כשהאם מכחישה – נקבע כי ההלכה מכירה בנאמנות האב גם כאשר האם טוענת שהילד כשר. 
  5. שאלת 'אינו בני' – האב נאמן לא רק לומר על בנו שהוא פסול, אלא אף לטעון כי הילד כלל אינו בנו (נפסק בשו"ע אבהע"ז סימן ד'). 
  6. הצהרת אבהות כמחייבת מזונות – ברגע שהאב מכיר בילד כשלו (גם אם הילד נולד מפנויה), הוא מחויב במזונותיו – הלכה שנפסקה בשו"ע אבהע"ז סימן ע"א. 
  7. הצהרה על עובר – לגבי ירושה אין תוקף להצהרה על עובר; אך לגבי פסול יוחסין – כן. 
  8. התנהגות כאב – כהצהרה – אם אדם נוהג בילד כבא בנו (למשל: קורא לו בני, מגדלו כאב), הדבר נחשב להצהרת אבהות משפטית. 
  9. הכרה מחוץ לבית הדין – יש שיטות הסוברות כי ההצהרה תקפה גם מחוץ לכותלי ביה"ד, ולפיכך ניתן להסיק ממנה חיוב הלכתי. 

לסיכום: המסמך קובע מסגרת הלכתית רחבה ובעלת השלכות משפטיות למעמד הצהרת אבהות, תוך חיבור ישיר לחיובים ממוניים (מזונות), דיני יוחסין, סמכויות בית הדין וסדרי הדין.

DSCF0131
מלאו את הטופס:
עוד דיני משפחה קובי ישראל
עו"ד דיני משפחה קובי ישראל
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם קובי ישראל >>